Curt Fischer (1890 – 1956)
Eén van de grotere ingenieurs en ontwerpers van de 20ste eeuw.
Aan het einde van de Eerste Wereldoorlog kwam de industrialisatie in een stroomversnelling in Europa.
Er was veel werk tot laat in de nacht.
Daglicht was niet meer voldoende en het plafond en de hanglampen die destijds gebruikelijk waren, gaven alleen licht van bovenaf.
Het resultaat: u schaduwt het lichaam met uw lichaam en daarmee het werkstuk. Zo klonk dat in die tijd.
Voor een vakman als Curt Fischer – hij had tijdens de oorlog rijtuigen veranderd in mobiele radiostations en de communicatieapparaten voor de Zeppelin mede ontwikkeld – een spannende uitdaging.
Al in november 1919 had hij een oplossing klaar: met ingang van 26 november 1919 kreeg hij het patent op zijn beweegbare universele wandarm, een schaarlamp. Met één hand trekt u het licht naar u toe, draait u de kop van de lamp en stelt u deze in om de lichtkegel op de gewenste manier op de werkplek of het te vervaardigen werkstuk te richten. Als je de muurarm loslaat, klapt hij niet terug, maar blijft – en daarmee het licht – precies waar je hem nodig hebt.
In 1919 nam Curt Fischer de Auma fabriek in Thüringen over.
Deze fabriek was gespecialiseerd in het vervaardigen van machines voor de productie van industrieel porselein.
Curt voegde de namen Ronneberger en Fischer toe aan de bedrijfsnaam om zo ook de oprichter van de fabriek, Konrad Ronneberger te eren.
Ronneberger stierf in 1915 in de oorlog, drie jaar na oprichting.
MIDGARD
Midgard is het Germaanse woord voor wereld of aarde.
Tijdens het leven van Curt Fischer was de Scandinavische mythologie erg in zwang, wat de naamgeving verklaart.
Een blik op het logo op dat moment laat verschillende interpretaties toe: een zon wordt beschermd tegen een slang door een driehoek – mogelijk de abstractie van een reflector. Aan de voorzijde van de Midgard-slang, die volgens de legende kwaad doet in de grote wereld die Midgard omringt – en uiteindelijk wordt verslagen door de god Thor. De mythe zegt dat de licht verlegen Midgardslang de lucht wilde vergiftigen. En dus zou het logo kunnen betekenen dat de lichten van Curt Fischer het kwaad weg moeten houden, wat hun prestaties zou onderstrepen. Misschien is de slang ook een toespeling op de beweeglijkheid van de “Midgard” -lichten of op de rivier de Auma.
Walter Gropius en Marcel Breuer zijn grote bewonderaars van de “Midgard” -lichten .
Niet alleen de Bauhaus- studio’s waren ermee uitgerust, maar ook enkele van de Dessau-herenhuizen, met name de woonkamer in het Gropius-huis. Tussen 1927 en 1931 stonden Gropius en Fischer met elkaar in contact, waarbij Fischer zich vaak tot Gropius wendde voor advies, die hem zonder meer steunde.
Tentoonstellingsprojecten en faciliteiten van Gropius, Breuer en vele architecten en ontwerpers in het Bauhaus en daarbuiten werden vervolgens uitgerust met Midgard-lampen.
Uit verklaringen van hedendaagse getuigen en documenten uit het archief van de firma Ronneberger & Fischer blijkt dat Curt Fischer geen voorstander was van de nationaal-socialisten. Zo schafte Fischer in traditionele brieven van die tijd de begroetingszinnen af die destijds gebruikelijk waren. Hij wist te voorkomen dat zijn bedrijf een bewapeningsbedrijf werd, en het bleef zelfs tijdens de oorlog beperkt tot de productie van lichten.
Vanaf 2015
In 2015 namen David Einsiedler en Joke Rasch, de oprichters van het Hamburgse meubelbedrijf “Ply” , de productiegereedschappen en het bedrijfsarchief over met honderden originele tekeningen, foto’s en brieven, naast de rechten op de drie klassieke Midgard-lampenseries (machinelamp, stuurlampen en veerbelaste lamp) .
De twee ondernemers hebben het bedrijf, dat voorheen in Auma, Thüringen was gevestigd, samen met de productie verplaatst naar Hamburg.
Hier werd de productielijn helemaal opnieuw opgebouwd, gemoderniseerd en opnieuw opgestart met originele gereedschappen en machines.
In januari 2017 zijn de twee meubel- en lichtexperts David en Joke weer begonnen met de productie van Curt Fischer’s machineverlichting.
“We bouwen in een historische context”, leggen David Einsiedler en Joke Rasch uit – en werpen zo licht op een stukje vergeten designgeschiedenis.
Dealer & restaurateur van MIDGARD design
[email protected]